Info a kémia érettségiről

Sziasztok! Mint azt tudjátok, kémiából 2005-től minden középiskolában egységesen, két szinten lehet érettségi vizsgát tenni. A középszintű vizsgán a középiskolákban kötelező óraszámban leadott tanagyag kérhető számon, amely a teljes kémia tananyagot magába foglalja. Ez banálisnak hangzik, DE! a középiskolák többségében a kötelező kémiaoktatás a 10. évfolyam végén befejeződik, így szervetlen kémiát a többség kizárólag általános iskolában tanul. Az érettségi vizsga követelményei viszont ezen ismereteket és összefüggéseket is számon kérik. Tehát, a mi legfőbb feladatunk, hogy a középiskoládban megismert általános kémiai összefüggéseket és az általános iskolában szerzett ismereteidet hatékonyan egyesítsük. Persze az emelt szintű vizsga ennél mélyebb kémiatudást igényel. Ezen a vizsgán elsősorban nem az ismeretek mennyiségében, hanem azok alkalmazásában kell többet nyújtanotok. Erre fogunk edzeni számos feladat közös megoldásával. Most pedig szóljunk egy-két szót az érettségi pontokról és az érettségi felépítéséről.
A kémia érettségi-vizsga mindkét szinten írásbeli és szóbeli részből áll. Az elérhető összes pontszám 66,7 százalékát az írásbeli, 33,3 százalékát a szóbeli vizsga adja. Az írásbeli rész nagyobbik hányada (min. 60 százaléka) számításos feladat, tehát erre nagyon kell edzenünk, mert ezen lehet a legtöbb pontot veszíteni. Az érettségi vizsga szóbeli része mindkét szinten valamilyen kémiai kísérletre vonatkozó kérdést tartalmaz. Ez középszinten valamilyen egyszerű kísérletnek a leírás szerint történő végrehajtását, a tapasztalatok rögzítését és értelmezését vagy a feladatban leírt kísérlet és tapasztalat értelmezését jelenti. A középszintű szóbeli vizsgán főleg olyan kísérletekkel találkozhattok, amit mi is el tudunk végezni, mert többségük egyszerűen végrehajtható, valamint a hozzá való vegyszerek könnyen beszerezhetők, például háztartási boltból, gyógyszertárból vagy élelmiszerboltból. Az emelt szintű vizsga, sajnos, már nem ilyen egyszerű. A szóbeli vizsgán a 2.altétel kidolgozása során, a középszinthez hasonlóan, egy kísérletet kell értelmezni, a tapasztaltakat magyarázni. Ezen tételek egy része elvégzendő feladatot tartalmaz, DE! a 60 kísérletből 25 esetben nem kell ténylegesen elvégezni a kísérletet; ezek ugyanis veszélyesek vagy nagyon összetettek. Ez tehát könnyebbség. Ilyen például a réz-oxid redukciója, az alkoholok oxidációja, a klórgáz előállítása. Ettől függetlenül azonban a kísérlet rövid leírását olvasva tudni kell elemezni az adott jelenséget. A szóbeli vizsga kísérletes altételére szerezhető pontszám az érettségi vizsgán elérhető összes pontszám 10,0 százalékát teszi ki, tehát erre sem árt készülni. Azonban mi, megfelelő laboratórium és felszerelés hiányában nem tudjuk elvégezni az emelt szint fenn maradó 35 kísérletét sem, de nyilván erre van vagy volt lehetőségetek a középiskolátokban. Ezen kívül az ELTE-n szerveznek minden évben laboratóriumi gyakorlatokat külsősöknek. Ezek időpontjáról idejében tájékoztatlak benneteket. Amit én tudok biztosítani, az egy központilag kiadott DVD-anyag, aminek segítségével közösen meg tudjuk nézni és ki tudjuk értékelni-elemezni, hogyan kell elvégezni az egyes kísérleteket, és hogy eközben milyen magyarázatot vár(hat)nak tőlünk a vizsgáztató tanárok. Természetesen ez az anyag sem helyettesítheti a tényleges laboratóriumi munkát, ráadásul a 2. altétel értékelési szempontjai között megtalálható a szakszerű eszközhasználat is, ami videofelvételről nem tanulható meg, DE! a tanulást és a felkészülést nagymértékben segíti. Hát, ennyi. Akkor kössük fel a nadrágszíjat és fogjunk neki.

Üdv: András